TIP NA VÝLET: K prameni Bílého potoka a na Svatou horu

11.08.2011 10:28

Cesta k pramenům, to je v poslední době móda. A k prameni Bílého potoka, to nás Bítešáky bude zvláště zajímat.Bílý potok je tak trochu naším  „bítešským potokem“, teče přes náš bítešský katastr a je často cílem našich výcházek a výletů. A pramení v krásných lesích pod Svatou horou a tam to my mnozí Bítešáci  dobře známe.

Jak krásné by bylo projet Bílý potok od soutoku s potokem Bítýška u lomu pod Křovím až k jeho prameni pod Svatou horou a sledovat v přírodě jeho proměny. Málokterý vodní tok nám to na kole dovolí a zvláště ne Bílý potok. Kde to jen půjde, budeme se snažit k němu přiblížit.

Tento výlet na kole bude trochu i turistickou záležitostí, ale nestojí to zato dostat se s kolem až ke svaté Zdislavě na vrcholu Svaté hory ? Určitě souhlasíte a tak vyjeďme.

Pojedeme do Vlkova, na Osovou, odbočíme k zámku, abychom se podívali, jak pokračují práce na jeho opravě. Pokračujeme po hrázi zámeckého rybníku Okolník, odbočíme vlevo a za sběrnou kovošrotu se dáme opět vlevo na hráz velkého rybníku Štěpnice, s krásnými lípami, javory a kaštany. Těmito rybníky Bílý potok protéká a i dalšími rybníky směrem ke Skřinářovu, Starou a Novou komorou, Balákovským a Holínkovským.

Za hrází před plotem domku odbočíme vpravo na polní cestu, která nás dovede až před Skřinářov, na návsi za dětským hřištěm odbočíme vpravo a dostaneme se k Holínkovskému rybníku. Kde jsou ty časy, kdy zde byla krásně vysečená travnatá pláž, která lákala ke koupání a k odpočinkuí. Za hrází odbočíme vlevo na lesní cestu, která je dobře značená jako hipotrasa, červeným kolečkem na bílém čtverci a která vede až na vrchol Svaté hory.

Vlevo od této cesty se prodírá skalnatým minikaňonem Bílý potok.Stojí to zato si odskočit tam podívat. Dojedeme k silnici do Heřmanova, po ní ujedeme asi 200 m a odbočíme před lesem vpravo zase na hipotrasu,která nás dovede  kolem malého rybníčku vlevo na naučnou stezku Svatá hora, po ní se dáme vlevo. Přijedeme k místu , kde stávala vesnice Rohy, je zde informační tabule. Dále dojedeme k upravené cestě Svážnice, pod kterou mostkem protéká malý potůček, to je Bílý potok. Odložíme kola a necháme se potůčkem vést asi 100 m k prameni Bílého potoka, místo je označeno tabulkou. Jsme u cíle.Určitě uděláte fotku.

Vrátíme se ke kolům a ze Svážnice odbočíme do lesa, stále po hipotrase,  také se připojila červená turistická značka .Zahájíme pěší turistiku. Co bychom pro svatou Zdislavu neudělali. Je to asi  300 m do prudšího svahu a jsme u ní. Na vrcholu je krásně, odpočineme si pod přístřeškem, přečteme si povídání o svaté Zdislavě a zapíšeme se do vrcholové knihy.

Je zde i pěkná metrová soška svaté Zdislavy od bítešského sochaře Luboše Laciny.

Vracet se budeme pokračováním značené cesty do sedla pod Svatou horou, kde je opět informační tabule. Zde nás opustí červená turistická značka a hipotrasa a přesedláme na značenou cyklostezku č. 5235, která nás dovede až do Bíteše.  Pojedeme kolem  pěkně upravené myslivny Rohy, přejedeme silnici na Heřmanov a pokračovat budeme lesní cestou na Ondrušky. Hned za silnicí je informační tabule“ Hrádek“, kam si určitě odskočíme,jsou tam zajímavé pozůstatky tvrze. Na konci lesa je další informační tabule“ Císařská cesta“, moc pěkně se po ní nejede, ale má svoji historii. Následují Ondrušky, Osová a jsme doma.

Občerstvovací stanici jsme neměli možnost cestou potkat, tak to vyhodnotíme až v Bíteši,

Šťastnou bezpečnou cestu a nezapomeňta se zapsat u svaté Zdislavy.